Van 'Lao Cai', 'Sa pa', 'tam duong', naar 'pa so'

7 januari 2010

Vandaag een zware en vermoeiende dag achter de rug.

Gisteravond in Hanoi op de nachttrein naar Lao Cai gestapt... Motor mee het perron op en daarna op zoek naar mijn 'softsleeper' zoals ze het bedje noemde. Hij was namelijk vrij hard maar nog altijd beter dan 9 uur lang op een houten bank zitten. ;-)  We waren net onderweg of een coducteur komt vertellen dat we tijdens het slapen goed op onze spullen moeten passen. Dus ik alles goed opgeborgen en na het lezen van de reisgids maar gaan slapen. s'nacht wel een paar keer wakker geweest maar om 6 uur waren we in Lao Cai. Aangezien ze voor het transport bijna alle benzine uit mijn tank hadden gehaald moest ik dus eerst snel op zoek naar een tankstation. Wat denk je, mooi gesloten dus. Gelukkig verkopen ze langs de weg ook benzine in flessen. Vanaf dat moment kon de grote klim naar Sapa beginnen. Na zo'n 10 a 15 minuten begon de motor behoorlijk in te houden en sloeg keer op keer weer af. Niet voldoende benzine toevoer concludeerde ik, en ja hoor uit het benzineslangetje kwam maar een minimaal straaltje benzine uit. Ik dus terug naar Loa Cai. Hier mijn benzinekraantje laten reinigen en ja deze was enorm smerig... Dus ik dacht probleem opgelost, op naar Sapa. Mooi niet dus, eerst ging het weer zon 10 a 15 min goed maar toen kreeg de motor weer kuren, haperde en sloeg weer regelmatig af. :-(  Elke keer wachten weer aantrappen en weer een paar kilometer rijden. Onderweg naar Sapa wederom bij een techneut langs de weg gestopt en na het afladen van mijn bagage het benzinekraantje en ook de benzinetank maar laten reinigen. Dit keer was het benzinekraantje nog behoorlijk schoon dus ik dacht aan grove vervuiling in de tank zelf. Schoonspoelen dus... Wederom behoorlijk wat tijd en 'geld' verloren en voor de derde keer 'Op naar Sapa'.  En ja hoor wat denk je...., wederom een haperende motor na een minuut of 10...

Ik de benzineslang losgetrokken en daar kwam helemaal geen benzine uit, en ja in de tank zat echt voldoende benzine. VACUUM, dat is het... de tank trekt vacuum en geeft door de onderdruk geen benzine meer af... Tankdop los en ha hoor, de flow goes on. :-)

Gas erop, de verloren tijd inhalen dacht ik... todat ik Sapa voorbij was toen werd de weg op veel stukken erg slecht, continu gaten in het asfalt, of helemaal geen asfalt. Hier en daar gewoon door het losse zand en grevel heen, soms kilometers lang. En dan heb ik het nog niet over het ontwijken van loslopende honden, kippen, varkens, buffels of de tegemoet komende vrachtwagens.(zie de video's) Toch met een beetje 'Parijs-Dakar' gevoel om 16:00 uur Pa So weten te bereiken.

Oh ja ik had het in een van mijn vorige blogs toch over dat ze van alles meenamen op de motor, na van horen zeggen nu ook life gezien en voor jullie op foto vastgelegd. "Three little piggies on a bike" :-)  

Zometeen lekker op tijd naar mijn bedje. Morgen weer een barre tocht voor de boeg, op naar ' Dien Bien'

Foto’s

6 Reacties

  1. anuschka:
    7 januari 2010
    Dimitry geniet ervan.
  2. david laura &manon:
    7 januari 2010
    hoi maat,

    zo simpel kan de techniek zijn, mooi dat je het weer gemaakt hebt.

    rij voorzichtig.

    groetjes d l & m
  3. rob van den hurk:
    8 januari 2010
    hey vriend,
    kik lees met spanning al die avonturen die je mee maakt op die prachtige motor van je, kik hoop dat je er van geniet.
    het is wel stil hier tussen de middag als we de boterhammetjes opeten zonder jou.
    veel plezier en tot snel horens.
    groetjes rob
  4. patrick en nicole:
    8 januari 2010
    he dimitry
    We hoorden van david dat je aan deze reis was begonnen.Even op Google gezocht en we hadden je al snel gevonden.We hopen dat je er van geniet.Groetjes van uit Acht
  5. Alexandra TRoy:
    10 januari 2010
    Hello Dimitry !

    You are having a nice time I see :) Your brother is skiing/snow boarding today with my brother and the girls.
    It is very cold here but nice sunny weather, no snow storms yet.
    Your package arrived at my house and Wla has it now.
    Take care and enjoy every moment.

    Love,
    Alexandra
  6. piet de wit:
    11 januari 2010
    Heel veel succes geniet er van.

    liefs gerry en piet